Matförråd Del 2

Grill

För att kort sammanfatta det vi gick igenom i förra delen så handlade det om att tänka ut vad du normalt äter och hitta samma eller liknande maträtter, som du kan tillaga på produkter man kan lagra under en längre tid utan kyl eller frys. Samt att du ska kunna tillaga maten med hjälp av de resurser du har tillgängliga utan tillgång till el (såvida du inte är självförsörjande på el). Nu är det dags att bryta ner maträtterna i innehåll eller ingredienser.

Titta på receptet du behöver för att tillaga maträtten. Skriv ner alla ingredienser och hur mycket av respektive vara du behöver för att kunna tillaga rätten.

Jag ger dig ett exempel för att göra det lättare att förklara. Vi brukar äta falukorv och makaroner i vår familj. För att tillaga den rätten så behöver jag följande:

Ca 2 dl okokta makaroner per person

Ca 125 g Falukorv per person

Vatten för att koka makaroner

0,5 Tsk salt till makaronerna per person

1 matsked Ketchup per person

Jag gör bedömningen att jag kan ersätta falukorven med bullens pilsnerkorv på burk. Då kan jag lagra alla ingredienser under längre tid. Jag kan också tillaga maten på tex ett triangakök. Jag multiplicerar ingredienserna med antalet personer och vet nu hur mycket jag behöver för en hel måltid.

Fortsätt att göra så för varje måltid i den veckomeny du började med att planera. Glöm inte bort kryddor, matlagningsfett och andra ingredienser som man kanske inte tänker på att man behöver. Ett bra sätt kan vara att skriva ner allting när du faktiskt lagar maten.

Smör kan ersättas av olja i många fall och oljan har betydligt längre hållbarhet och behöver inte lagras i kylskåp. Det finns även smörpulver som er sättning. Mjölk och ägg finns också i pulverform som ersättning. Vill man ha bröd på menyn så måste man av förklarliga skäl baka det själv. För att baka bröd så behöver du torrjäst. Försök att hitta recept på bröd som du kan baka med hjälp av ingredienser som klarar lång lagring och som du kan tillaga. Har du termometer på en klotgrill så kan du använda den som ugn. En del bröd tillagas även i stekpanna.

Börja håll koll på produkter i affären som har lång lagringstid och tänk efter hur du kan använda dom och kan dom ersätta någon av de färskvaror du normalt använder. Som jag nämnde i första delen så är det inte särskilt svårt att bygga ett förråd för tre dagar. Det klarar dom flesta på det man redan har hemma om man har något man kan tillaga maten på. En veckas förråd är inte heller något problem men då börjar det krävas lite planering. Tänk dig själv vad du och din familj skulle tycka om att äta nudlar tre gånger om dagen i sju dagar. Med det begränsade utbud som finns av konserver så inser man ganska snabbt att om man vill ha ett förråd för längre tid än en vecka med varierad kost, så måste man komplettera med frystorkad mat. Det är du som sätter din ambitionsnivå och det går att bygga på vart efter. Det viktiga är att komma igång. När du fått ihop alla ingredienser för din veckomeny så är det dags att börja köpa in ditt förråd. Passa på när det är kampanjer eller dela upp det lite varje vecka så blir det inte så kostsamt.

Nästa vecka så fortsätter jag med att berätta om hur du bäst lagrar och förvarar ditt matförråd.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s